Logga in
Logga ut

En låda brev får liv på Köttinspektionen

Teater C fyller Kött­inspektionen med skönsång när en låda brev blir berättelsen om en människas liv.

På lördag 14 november är det premiär för världens första brevmusikal.

Fasaden är oxblodsröd och pryds av ett tjurhuvud. Köttinspektionen, Gunnar Leches k-märkta byggnad från 1920-talet, har på ett drygt år blivit ett av Uppsalas kulturella nav med kontemporär konst, dans och teater. För det senare står Teater C, den fria teatergruppen som är en pålitlig leverantör av nyskrivna och innovativa pjäser i Uppsala. Och som stortrivs i den ruffiga industrimiljön med väggar av korrugerad plåt och stora rör i taket.

– Bara namnet Köttinspektionen är bra och för tankarna till platser som Meat­packing district i New York och Köttbyn i Köpenhamn. Dessutom är det ju det vi gör inom teatern – vi inspekterar kött, säger Dag Thelander, manusförfattare till nästan alla Teater C:s pjäser.

Brevlåtar inspirerade

När Uppsalatidningen besöker Köttinspektionen pågår slutrepetitionerna av Tills vi ses, med premiär på lördag 14 november. Här har Dag Thelander testat ett nytt grepp och skapat världens första ”brevmusikal”.

Pjäsen berättar om en ung kvinnas alltför korta liv. Efter sin död går hon (spelad av Ida Löfholm) igenom en plåtlåda med arton brev som hon valt att spara. Breven framförs som musiknummer av de tre skådespelarna.

– Man kan kalla det en brevroman i musikalform. Men jag har snarare varit inspirerad av olika låtar i brevform, som Brev till 10:e våningen av Thåström och Är du fortfarande arg? av Annika Norlin, säger Dag Thelander.

Dramatik på direkt vis

På scenen visar skådespelarna hur brevskrivandets inneboende dynamik, det personliga och direkta tilltalet, skapar både humor och stor dramatik. Det första brevet är från huvudpersonens mormor. Innehållet talar om en svår sjukdom som mormodern önskar ett tillfrisknande från. Det andra brevet är från en gammal pojkvän, som har fru och barn, men skulle lämna allt för en ny chans. Det tredje är från kronofogden och blir väldigt roligt när det byråkratiska språket framförs som yvigt sångnummer.

Och så fortsätter det, brev efter brev pusslar ihop ett livsöde med allt vad det innebär av kärlekshistorier, ekonomisk oro, dödsbud och andra händelser.

– Det är små saker som tillsammans bildar stor dramatik, säger pjäsens regissör Andrea Geurtsen.

– Även om premissen är sorglig är det ingen tung före­ställning, de flesta breven i lådan är lustfyllda och glada, säger Dag Thelander.

Skriver ni själva brev, privat?

– Tyvärr inte. Vi tillhör väl den sista generationen som skrivit handskrivna brev, säger Dag Thelander.

– De sista skrev jag kanske 1999. Eftersom inga yngre människor längre skriver brev riskerar pjäsen tyvärr att bli daterad direkt, säger Andrea Geurtsen och skrattar.

– Men det ger den också ytterligare ett skäl att existera, säger Dag Thelander.

På besök från Helsingfors

Tills vi ses innebär en Teater C-comeback för Andrea Geurtsen, som senaste åren haft ett långt gig i Helsingfors. Där har hon i över 240 föreställningar varit del av ensemblen för Mamma Mia!. ABBA-pjäsen fortsätter spelas, men att få återförenas med Teater C är ett välkommet avbrott.

– I Helsingfors är jag del av en storproduktion, en konceptmusikal där allt har varit lika i 17 år. Och jag måste ju tjäna pengar, säger hon.

På Köttinspektionen har Teater C hittat sin kreativa frizon.

– Det är ett ständigt pågående projekt som utvecklas hela tiden. Vi har inte resurser som Stadsteatern, det här är något helt annat. Precis som vi, säger Andrea Geurtsen.