Logga in
Logga ut

Döden dansar in på stadsteatern

Så här har du aldrig sett Döden förut. När Uppsala stadsteater sätter upp Bergmans ”Det sjunde inseglet” är den klassiska schackscenen ersatt av en dansbattle på liv och död.

– Vi ser det som ett stort experiment och Det sjunde inseglet – så bombastisk och tydlig – passade perfekt, säger Hugo Hansén på Uppsala stadsteaters pressträff inför premiären, på lördag 17 november.

Hugo Hansén, som tidigare mest jobbat på Stockholms stadsteater men även regisserat Lars Noréns ”Natten är dagens mor” i Uppsala, och Fredrik Benke Rydman, känd från danskompaniet Bounce, har tillsammans regisserat och koreograferat Det sjunde inseglet.

– Vi har förenat 100 procent dans och 100 procent teater, säger Benke.

Ett smakprov spelas upp. Dekoren är avskalad, med en steril busskur och ett antal kala metallstolpar som sträcker sig mot taket. På stora scenen vrider sig skådisen Magnus Krepper (känd från bland annat Bron) i ångest. Hans Antonius Block har återvänt från ett icke namngivet krig (pjäsen är förlagd till nutid) och brottas med tankar på livets meningslöshet och döden.

Bakom busskurens glas rör sig Döden (dansaren Charlotta Öfverholm) som utan ett ord imiterar hans rörelser, likt en spegelbild, i vad som ska leda fram till den stora utmaningen där Antonius liv står på spel. Men den här gången är schackpartiet ersatt av dans.

– Jag har inte dansat på 28 år och var sugen på den utmaningen. Att få väcka kroppen till liv, säger Magnus Krepper.

Charlotta Öfverholm lockades på samma sätt av spela teater, liksom av manusets tidlöshet.

– I grunden handlar det om att hitta något att leva för, i tider av krig och elände, säger hon.