Logga in
Logga ut

Svart fredag ny gryning för Gränby

Gränbystaden inviger sin andra etapp med pompa och ståt. Och det är ingen slump att premiären sammanfaller med Black Friday. För butiksnäringen – ständigt hotad av e-handeln – har köpfesten blivit ett skyltfönster som kan locka nya kunder. Men experter ser inte reor som någon långsiktig ­lösning.

Nu invigs den nya södra delen av Gränbystaden. Torsdag 22 november öppnar dörrarna till utbyggnaden som bland annat omfattar 16 000 kvadratmeter av nya restauranger, butiker, bostäder och kontorslokaler.

– År 2012 började vi planera för att integrera dåvarande Gränby Centrum i stadsdelen Gränbystaden. Det arbetet kulminerar nu, säger Daniel Kvant Suber som är Atrium Ljungbergs affärsutvecklingschef för Uppsala.

Premiären kallas ”Uppsalas största hemmafest”, med bland annat liveunderhållning, quiz, karaoke, dj:s och dansgolv.

– Vi räknar med cirka 40 000 besökare per dag under invigningen och premiärhelgen. Vi har riggat kollektivtrafiken, hyrt extra parkeringsytor av Uppsala kommun och anställt värdar för att hjälpa till.

Med fokus på handel, mat och nöjen som bio (öppnar i december) och bowling ska den nya delen av gallerian komplettera utbudet i köpstaden. Upplevelsebaserade inslag anses vara en nyckel till att locka publiken till gallerior och handelsområden när konkurrensen från e-handeln blir allt hårdare.

– Vi har varit medvetna om e-handelns utveckling sedan Gränbystaden började planeras. Sedan har e-handeln slagit igenom ännu hårdare under 2018 än vad någon hade varit beredd på. Men vi tror stenhårt på det vi gör, säger Daniel Kvant Suber.

Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research (Handelns Utredningsinstitut), har undersökt e-handelns effekt på köpcentrum och handelsplatser. Enligt HUI Researchs nya rapport

”Svenska Köpcentrum 2018” är det troligt att landets köpcentrum, som totalt sett haft en positiv tillväxtkurva hittills, börjar tappa i försäljning under 2020-talet.

– De aktörer som är proaktiva och investerar i sina handelsplatser och ligger på platser med befolkningstillväxt kommer att klara sig bäst, säger Tobias Rönnberg.

Hur ser ni på Gränbystadens framtid?

– Vi följer det projektet på nära håll och har varit där flera gånger. Spontant tror jag att den kombinationen som finns där av småskalig handel, volymhandel, kontor och bostäder är väldigt stark. Nöjen och restauranger knyter också konsumenter till platsen under längre tid. Om man ser till vilka handelsplatser som gått bra i Sverige, till exempel Barkarby Handelsplats i Stockholm och Erikslund i Västerås, är det kluster med ett stort och brett utbud. Det som saknas i Gränby i jämförelse med Sveriges största handelsplatser är ett Ikea.

Dagen efter invigningen i Gränbystaden är det dags för Black Friday och den tajmingen är självklart ingen slump.

– När det stod klart att invigningen skulle ske under hösten så var det självklart att lägga den inför Black Friday. Det blir full rulle från torsdag till söndag, säger Daniel Kvant Suber.

Tobias Rönnberg tror inte att nya reatrender, som Black Friday eller den nyligen etablerade Singles Day, är enbart av godo för branschen.

– Det positiva är att man får in nya kunder där många passar på att till exempel handla julklappar under rean. Där kan även e-handeln ha en positiv effekt för butikerna, när det handlar om internetköp som hämtas ut i butiker. Då tar man sig ut till köpcentrum och passar på att göra andra inköp eller äta på restauranger. Problemet är att lönsamheten viker för butikerna generellt, och readagarna sänker marginalerna ytterligare. Nu är det inte bara Black Friday – det är Black Week. Blir det för många och långa reor så plågar de handeln.