Logga in
Logga ut

Fler nattgäster i Uppsala

Uppsalas hotell har under 2018 ökat stadigt i antal gästnätter, och kniper andraplatsen när man ser till ökningen bland Sveriges största hotellkommuner.

Det går riktigt bra för besöksnäringen i Uppsala. Och allra bäst går det för hotellen, som under det senaste året har ökat stadigt i antal övernattande gäster. Som medlem i nätverket Swedish Destination Management Organisations (SNDMO), har Destination Uppsala undersökt hur nöjda turisterna är över bemötandet de får när de kommer hit – även här kommer Uppsala högt på listan. Tony Kaas är ansvarig för marknadsföring & försäljning på det relativt nyöppnade Arenahotellet, som även är Uppsalas största. Han är inte förvånad över siffrorna.

– Även som nya, har vi märkt av ett större tryck än vad vi väntat oss - förmodligen på grund av fler- och även bättre marknadsförda evenemang. Det är framförallt idrottsevenemang- och möten som gynnar oss då vi får fler gäster som ofta stannar lite längre.

Är "idrottsbesökare" er största målgrupp?

– En av dem. Närheten till sportfältet, Gränby och omkringliggande arenor gör oss attraktiva för de som idrottar, de som är intresserade av idrott och de som arrangerar idrottsevenemang. Men det kommer även en del större konferensgrupper och företag till oss som vill kombinera lärande och rörelse – våra styrkor är helt klart läget och storleken.

Och svagheter?

– Eftersom vi inte ingår i någon kedja, måste vi jobba på att skapa ett varumärke som folk känner igen – många andra hotell får ju gratis marknadsföring genom att vara del av en större och mer välkänd koncern. Vi har bland annat märkt att våra gäster ofta bokar bara några dagar i förväg, så vi måste satsa ännu mer på att få ut vårt namn och etablera oss som ett hotell för alla, avslutar Tony Kaas.

En rak motsats till Arenahotellet är Grand Hotell Hörnan, som slog upp dörrarna för första gången 1907. Vd:n och hotellchefen Lotta Forsgren, vars föräldrar tog över verksamheten 1999, menar att styrkan sitter i den småskaliga profilen och det centrala läget.

– Vår största målgrupp är privatresenärerna – både nationella och internationella gäster gillar vår typ av hotell, och är även nöjda med helhetsintrycket av Uppsala och stadens utbud av kultur, bra restauranger och aktiviteter.

Lotta Forsgren beskriver besöksnäringen som en kedja där flera faktorer måste haka i varandra för att fungera – det gäller även för stadens totala hotellstandard.

– Konkurrens är bara nyttigt. Då måste vi hålla oss på tårna så att vi kan möta och tillfredsställa besökarnas behov så bra som möjligt.

Är det något i Uppsala som saknas, som skulle vara bra för er?

– Det skulle behövas ett permanent dragplåster som riktar sig till privat- och familjeresenärer. Där finns det lite jobb kvar att göra för att göra cirkeln komplett.

Hur upplever ni närheten till Stockholm?

– Positiv. Många har upptäckt att Uppsala är ett trevligt, och ofta lite billigare alternativ. Vi har en fin stadskärna med ett bra utbud av både shopping och kultur, men utan den stress många upplever i Stockholm. På senaste tiden har vi faktiskt haft flera gäster som väljer att bo och shoppa här och åker till Stockholm över dagen, istället för tvärtom – helt rätt tycker vi! sammanfattar Lotta Forsgren.