Logga in
Logga ut

”Ännu värre under jul”

Stadsmissionens julkampanj ska ­hjälpa Uppsalas ekonomiskt utsatta att få mat på bordet. ”Vi ser ett växande problem – allt fler familjer får inte pengarna att räcka till räkningar och mat”, säger Markus Haukkala på Uppsala stadsmission.

Många tror att Stadsmissionen främst hjälper enskilda individer. Stereotypen är en ensam, äldre man med alkoholmissbruk. Men faktum är att allt fler hela familjer i Uppsala lever i fattigdom. Det märks bland annat på den ökande mängden ansökningar om att prenumerera på Stadsmissionens matkassar till ekonomiskt utsatta (vuxna med en månadsinkomst på under 9 250 kronor).

På ett år har antalet prenumeranter stigit från 50 till 375 hushåll, med totalt 290 barn.

Malin, en ensamstående fembarnsmamma i 40-årsåldern, är en av dem som varje vecka kan hämta en matkasse hos ”Matcentralen”, i en källarlokal på Kungsgatan.

– Det här är ett välkommet tillskott. Mat, blöjor och välling är dyrt. Vi lagar all mat vi får. Det är väl mest grönsaker, frukt och blandade torrvaror, säger Malin.

För ett antal år sedan ramlade hon och skadade sig, blev sjukskriven och senare utförsäkrad av Försäkringskassan. Sedan dess har det varit ett pussel med ekonomin.

– Det har varit så här länge nu så när den här möjligheten dök upp så kändes det självklart att ansöka. Jag försöker att inte blanda in känslor av skuld och skam, säger Malin.

När vi besöker Matcentralen en torsdagsförmiddag står dagens kassar uppradade och fyllda med matvaror. I ett sidoutrymme finns ett ton blöjor staplade på pallar. Under morgonen har Stadsmissionens volontärchaufförer kört runt och samlat in livsmedel från 15 av Uppsalas matbutiker. Totalt blir det två ton i veckan. Matkassarna delas ut veckovis, med matvaror och andra livsmedel till ett värde av cirka 500 kronor per kasse.

Problemet är att 13 000 hushåll i Uppsala beräknas ha så låga inkomster att de har rätt att prenumerera.

– Vi hoppas att ännu fler butiker vill bidra och skänka mat till oss. Bara i oktober hade vi 65 nya ansökningar om prenumerationer och vi vill verkligen inte behöva säga nej till någon men snart måste vi, säger Johanna Wahlby som är koordinator på Matcentralen.

I grunden är hon miljövetare med en lång erfarenhet av att arbeta i livsmedelsbran­schen.

– Den här kombinationen, att jobba med hållbarhet och att kunna hjälpa andra, känns perfekt för mig, säger hon.

Men det är knappast helt enkelt. Desperata människor kommer ibland in och säger att de behöver mat omedelbart.

Parallellt med Matcentralens arbete pågår Stadsmissionens julkampanj som ska bidra till att fler ekonomiskt utsatta människor i Uppsala får möjlighet till en bättre jul, med mat på bordet.

– Vi har ett hårt tryck nu. Folk har väldigt knappa resurser, särskilt den här perioden, säger Markus Haukkala, kommunikatör på Uppsala stadsmission.

Egentligen handlar det inte om något ”julproblem”. Att betala räkningar och sätta mat på bordet är en konstant kamp – året runt. Ändå är julen, med allt vad den innebär, ofta den värsta tiden på året.

– De här familjerna har svårt att få ihop till det mest basala. Det blir ännu värre under julledigheten, när barnen inte kan äta sig mätta i skolan, säger Markus Haukkala.

Fotnot: Malin vill vara anonym, hon heter egentligen något annat.