Logga in

Anklagas för lockpris – skyller på Kina

Uppsala auktionskammare anklagas för lockpriser. Felaktigt, enligt vd Magnus Bexhed.

Men en jämförelse med de andra stora auktions­husen visar att föremål i Uppsala oftare säljs för långt över värderingen.

Uppsalatidningen har tidigare skrivit om hur kritiska röster höjts mot Uppsala Auktionskammare (UAK). Bland annat vad gäller alltför lågt satta utropspriser.

– Lockpriser, det är vad det rör sig om, sade Nicklas Cederqvist som driver Antikmonologen, en av landets största bloggar om Antikbranschen.

Efter artikeln hörde en konsthandlare av sig. Han har arbetat med konst och antikviteter i mer än 25 år och anser att kritiken mot Uppsala Auktionskammare är befogad.

– De lurar folk med sina värderingar. En seriös handlare lägger sig 10–20 procent under värdet för att få i gång budgivningen. Men Uppsala Auktionskammares värderingar är ofta bara en bråkdel av slutpriset, och det är ohederligt, säger konsthandlaren som vill vara anonym eftersom ”branschen består av en liten klick där alla känner varandra”.

Han pekar på statistik från vårens internationella kvalitetsauktioner på UAK, Bukowskis och Stockholms Auktionsverk. Betydligt fler utrop klubbas för mer än tre gånger det uppskattade värdet i Uppsala jämfört med de två andra stora auktionshusen.

92 gånger utropspriset

Fredagen 12 juni avslutades vårens stora kvalitetsauktion i Uppsala. 30 av utropen såldes för tio gånger utgångspriset, eller mer. Extremfallet i år var en kinesisk skulptur som Uppsala Auktionskammare värderade till 8 000 kronor och som sedan såldes för 740 000 kronor – 92 gånger utgångspriset.

Även på motsvarande kvalitetsauktion i höstas hade UAK klart fler undervärderade föremål än sina konkurrenter.

– Ett finmaskigt nät av kunniga köpare ser till att priserna stiger. Men undervärderade föremål riskerar ändå att säljas till alldeles för låga priser, säger konsthandlaren.

Svårt värdera kinesiskt

Mest opålitlig är prissättningen när det gäller asiatiska föremål, där priserna ofta skjuter i höjden.

En bild som delvis bekräftas av Magnus Bexhed, vd för Uppsala Auktionskammare.

– Siffrorna återspeglar att vi jobbar mycket med det kinesiska segmentet, där vi är marknadsledande i Skandinavien. Den kinesiska marknaden är ny, kraftfull och har en väldigt stegrande budgivning där prisbilder nu etableras. Samma sak gällde på den ryska marknaden på 1990-talet. Vad gäller exempelvis svensk konst är marknaden stabil, säger Magnus Bexhed.

Saknar era experter rätt kunskap?

– Nej, i Sverige finns inte tillräcklig expertis, men vi använder oss av internationell expertis på väldigt hög nivå, som hjälper oss med bedömningarna.

Riskerar era kunder att få för lite betalt?

– Vi arbetar väldigt kraftfullt med marknadsföring för att nå ut. Bland annat visar vi upp våra föremål i både Hongkong och Peking och annonserar mycket i internationell media och online. Det gör vi för att nå ut till alla potentiella köpare. Sedan ska tilläggas att ett lågt utgångsbud lockar ännu fler potentiella köpare.

Kan man då kalla era priser lockpriser?

– Det är fel ord när det gäller en sådan här ny marknad. Skulle vi värdera en Zornmålning till 100 000 kronor vore det fel om den är värd 2 miljoner. När det gäller det kinesiska sätter man försiktiga utrop för att ge utrymme för budgivning. Priserna ligger sedan till grund för kommande auktioner.

Risk för säljarna

Tittar man på UAK:s finstilta villkor för försäljning återstår en annan risk. Om föremålet går sönder under tiden på auktionskammaren baseras ersättningen på UAK:s värdering.

Hur ser ni på att er låga värdering drabbar säljarna om ett föremål går sönder?

– Enligt våra villkor är det ett korrekt påstående, rent krasst. Men skador inträffar otroligt sällan. Och om det händer låter vi externa experter göra en ny, realistisk marknadsvärdering, säger Magnus Bexhed.