Logga in

Allt fler flyr från hans låsta rum

Escape room-trenden växer sig ­starkare i Uppsala. Företaget Uniquest expanderar med fyra nya fängslande rum, mitt i centrum. Först att öppna (och låsas) är ”The Holy Grail” och ”Alice i Underlandet”.

Inget är sig likt i de rymliga källarlokaler som tidigare rymde inredningsbutiken Household på Klostergatan i centrala Uppsala. De tidigare ljusa rummen med skinande designföremål är nu ersatta av dunkla och grottliknande utrymmen med kryptisk rekvisita som fågelburar, väckarklockor, vapensköldar, ­kistor – och ett svärd i en sten.

– Svärdet sitter rätt bra, faktiskt. Grejerna i rummen måste tåla hårda tag. En del besökare går in i rollen lite väl mycket. Det har hänt att de försökt sparka sig igenom väggar, säger Simon Hallberg.

Han är en av fyra delägare i Uniquest, som öppnade sina första lokaler på Österängsgatan i Fålhagen. Där har inbokade besökare sedan starten i januari 2018 tagit sig ur låsta rum med tre olika teman: en pirathistoria, ett kidnappningsdrama, och skräckfilmen ”Saw”.

Det sistnämnda – som startar med att deltagarna är fastkedjade på ett badrumsgolv och skurken Jigsaw hotar att gasa ihjäl dem inom en timme – har varit Uniquests mest populära hittills.

– Det är vårt mest omtalade men alla rummen har egentligen gått över förväntan. Helger är vi ofta fullbokade, säger Simon Hallberg.

När företaget nu expanderar till Klostergatan är det med fyra nya rum, varav två öppnar den här veckan. ”The Holy Grail” har ett tema där deltagarna ska rota runt bland mystiska artefakter för att hitta Jesus gamla vinbägare. Rummet har en medeltida inramning med inslag av korsriddarmystik.

– Idéerna till rummen har vi tagit fram tillsammans med vår leverantör, de byggs på plats och blir helt unika.

Det andra rummet låter dig leka ”Alice i Underlandet” i skevt schackrutiga och skruvade miljöer på gränsen ­mellan barnsaga och mardröm.

De två andra temarummen invigs i oktober. ”Anomaly” är ett mörkrum med Arkiv X-vibbar, och i ”Robbery” så deltar du i ett inbrott på ett konstmuseum.

– Den första vågen av escape rooms handlade mycket om att öppna fysiska lås. Escape rooms 2.0. är mycket mer datastyrt. Det kan handla om att sensorer känner av när saker sker i rummet.

På andra håll i världen har även virtual reality gjort sitt intåg i escape room-världen.

– Vi har faktiskt tittat lite på VR men de lösningarna har inte nått hela vägen kvalitetsmässigt ännu, så vi avvaktar, säger Simon Hallberg som på sikt tror att virtual reality blir en krydda för att ytterligare förhöja flyktrummen.