Bouveng vässar guldformen – framför tv-spelet

På Barcelonas International GT Open-race i helgen har Uppsalabon Victor Bouveng bra chans att köra hem hela serien. En vinst skulle betyda bättre kontrakt, mer bilkörning och ­mindre tid i soffan för racingstjärnan som nu finslipar formen med ­tv-spel.

Inför GT Opens avslutning vid helgens två race i Barcelona ligger Victor Bouvengs BMW-team Teo Martin Motorsport på andra plats. Seger i ett race ger totalt 15 poäng, så de 5 poängen till ledande Lamborghinistallet Imperiale är långt ifrån ointagliga.

– Vi tog in fem poäng senast på Monza så vi har en bra chans att ta hem hela klabbet. Det känns jäkligt bra, jag gillar att jaga. När man leder är det lätt att fastna i ett konsekvenstänk. Nu är det bara att köra bilen så fort som det bara går, säger Victor Bouveng över en kopp kaffe i Kvarnengallerian.

Barcelonas bana (Circuit de Barcelona-Catalunya) passar honom och hans BMW M6 GT3.

– Det som är speciellt med GT3-racing är att vi kör bilar som från början är producerade för gatan. De har helt olika karaktär och vår bil är till exempel bra på snabba banor. Den gillar snabba svängar och Barcelona är en formel 1-bana.

Turnerar Europa

En totalseger skulle betyda mycket, inte minst i förhandlingar inför nästa säsong. Förra året snurrade Victor Bouveng runt i långlopps­serien VLN på Nürburgring. Det slutade med individuell seger för den unga Uppsalabon. I år får han uppleva hela Europa i GT Open, på klassiska banor som brittiska ­Silverstone och italienska Monza.

– Det låter glassigt men det är bara fem procent av tiden som jag lägger ner på sporten som jag är ute på banan. Det kostar oerhört mycket, ungefär 2 000 kronor per kilometer som jag kör, om man räknar in resor, personal och alla andra kostnader. Så jag kan inte träna så mycket i bilen som jag vill. Vi har bara fem–sex testdagar per säsong.

Hur tränar du annars?

– Vi har datasystem i bilen som scannar av allt – hur man bromsar, svänger, styr, växlar och så vidare. Så jag studerar all data och ombordvideor från bra lopp som jag har kört. Och så kör jag simulatorer på tv-spel.

Vanliga tv-spel?

– Ja, härom dagen kom till exempel nya Gran Turismo så det spelar jag mycket nu. Spelen har blivit så pass realistiska, med banor som scannas in, ned till minsta gupp. Igår satt jag och spelade som mig själv, på Barcelona- banan med bilen som jag tävlar i. Det är så man nöter, många timmar framför tv:n.

– Förra året var jag faktiskt lagkamrat med Kazunori ­Yamauchi som skapade Gran Turismo-spelen. Han är väl i 50-årsåldern och en superstjärna i Japan med sex miljoner sålda spel. Tävlar gör han bara för att det är kul.

Kul att "boxas"

Och kul är det, intygar Victor Bouveng.

– Som snabbast har jag kört 300 km/tim men man blir så oerhört fartblind att det nästan känns som att man står stilla. Häftigast är hur fort det går att svänga och bromsa med bilen. Att kliva på bromsen är att som att krocka med en vanlig bil.

– En annan rolig grej är att ha närkontakt och boxas lite med varandra i 260 km/tim. Värre är det för mamma som sitter på läktaren. Hon brukar visst vråla en del.

Vad har du för framtidsdrömmar?

– Troligen blir det fortsättning i GT3-klassen. Det bästa vore ett kontrakt där jag får en riktig anställning med lön. Nu jobbar jag stenhårt med sponsorer och event men alla pengar går åt till att köra mer bil. På sikt hoppas jag på att komma till Le Mans eller DTM.

Och så var det den där epa-traktorn... Undertecknad har haft lite dåligt samvete sedan jag för tre år sedan gjorde en nyhet av att den då bara 17-åriga racingtalangen fick böter för att ha kört trimmad epa.

Victor Bouveng skrattar när saken kommer på tal.

– I dag känns den händelsen bara komisk. Jag tog B-körkort direkt när jag fyllde 18, så epa-tiden har jag lagt bakom mig.