Det är roligt att Pereric Olsson och vänsterpartisterna Sören Berqvist och Sverker Åslund i två olika inlägg uppmärksammar Centerpartiets förslag att sänka biljettpriset för korta resor över zongräns.

Vänsterpartiets alternativ är inte mycket att ord om – det skulle bara flytta problemet några kilometer.

Pereric Olsson har en starkare poäng. Jag håller med om att det bästa hade varit att ha hela Uppsala kommun inom en zon i kollektivtrafiken också för enkelbiljetter. Ja kanske hela länet helst skulle vara en zon, som i Stockholm.

Alternativet med hela Uppsala som en zon har studerats och då hade priset på enkelbiljetter behövt höjas mycket kraftigt. Vilket väldigt många skulle uppfatta som en stor försämring och riskera att leda till ännu större problem och missnöje.

Jag förstår synpunkterna på zonerna, men till skillnad mot tidigare finns det i varje fall en logik i dagens gränser.

Det stora problemet med dagens zoner för enkelbiljetter är prissättningen för relativt korta resor över zongräns. Redan när de nya zonerna diskuterades gav vi ett uppdrag till UL att försöka hitta en lösning, men något förslag hann inte presenteras före valet.

Vi vill ha en lösning liknande den man har i Dalarna, där korta resor över zongräns kostar lika mycket som en resa inom en zon. Det hjälper inte bara den som reser från Lindbacken till Gränby, utan också alla andra med korta resor över zongräns till exempel från Storvreta, Ramstalund eller Funbo.