Logga in
Logga ut

Upp till kamp för kärleken

På ett ungdomsläger i ­Israel träffar han Nina. De blir förälskade, men deras unga kärlek är inte tillåten. Jonatan som är med i Livets ord drabbas av skuld och skam. Församlingen förbjuder relationer för omyndiga och väl tillbaka i Uppsala måste deras förhållande hållas hemligt.

Boken, som nu även har blivit pjäs på Uppsala Stadsteater, handlar om förbjuden kärlek, undertryckt sexualitet, sökandet efter en identitet och den många gånger mörka balansgången mellan vuxenvärldens, skolans och vännernas krav.

– Det som slår mig ännu mer nu när boken blir pjäs är hur otroligt utlämnad och utsatt Jonatan är. Han försöker hitta en väg fram i trycket från psykologen på Ackis, Livets ord och grabbarna i fotbollslaget. Det blir väldigt tydligt i teateruppsättningen att han är ensam i den kampen trots att de flesta många gånger vill väl, säger Johan Heltne, författare till ”Det finns ingenting att vara rädd för”.

Han själv är uppväxt i Uppsala och var i unga år med i Livets ord. Därför delar författaren många av ­huvudpersonens erfarenheter, bland annat har båda kämpat med epileptiska anfall.

– Jag sa någon gång när jag var bakis att det finns sju procent av mig i Jonatan, haha. Det är ingen självbiografisk bok utan jag blandar egna upplevelser med vänners och vad jag har hört andra varit med om. Dessutom har jag använt mycket som pastorn Ulf Ekman själv skrivit i sina böcker.

När boken kom ut 2014 blev det en hel del debatt om hur det är att växa upp inom Livets ord. Boken är i mångt och mycket kritisk till församlingens sätt att leva och Johan Heltne blev då även kontaktad av Livets ord-medlemmar.

– Den nuvarande pastorn ringde mig och ville ses, men det blev ­inget av med det mötet. Dessutom gick en annan pastor ut i tidningarna och dementerade att elever på Livets ords skola, likt Jonatan i boken, blivit avstängda på grund av att de haft en kärleksrelation. Men det har inträffat i verkligheten och i mejlet bad han om ursäkt för den dementin, säger Johan Heltne.

Men pjäsen handlar alltså inte bara om Livets ord utan mycket om identitet.

– Jag har inställningen att dramatiseringen är en annan konstform och därför måste de som jobbar med pjäsen få fria händer att göra vad de vill med boken. Men jag har fullt förtroende för regissören Sara Giese och har även haft en dialog med henne. Det blir spännande att snart se slutresultatet, säger Johan Heltne.

Sara Giese har tidigare satt upp ”Bitterfittan” på Uppsala stadsteatern och ligger även bakom produktioner som Lars Noréns ”Om kärlek” på Dramaten samt en rad andra pjäser runt om i Sverige.

– Utmaningen med ”Det finns ingenting att vara rädd för” är att fånga den mentala process som Jonatan går igenom. För att gestalta detta kommer vi bland annat ha ett korsdrag av olika röster där huvudpersonen placeras i mitten, säger Sara Giese, regissör.

Hon vill inte beskriva pjäsen som explicit religionskritisk.

– Den handlar mer om hur det är för en ung person att växa upp i en värld med starka förutbestämda normer av vad som är rätt och fel. Kontexten är samfundet, men en av bokens styrkor är dess allmängiltighet.