Mares bjuder upp till nattens sista dans

Det är speciellt att träffa band som undgått medial spridning – intervjun utgår helt från musiken. Det som Mares saknar i medial spridning tar de igen på Spotify – med över åtta miljoner spelningar av sin första singel ”Allt du gör och att du finns” blev de vad som kallas för en ”viral succé”.

– Det känns inte riktigt som att det var det. Låten spelades mycket men vi gjorde ju inget annorlunda, säger gitarristen Albin Egrelius Fredlund. Han refererar till den surrealistiska upplevelsen att de alla gick på Rosendalsgymnasiet när låten spred sig som en löpeld över ett musiklandskap indränkt i bensin.

– Skivbolag ringde samtidigt som vi satt och räknade matte. Det blev möten och spelningar runtom i Sverige, fortsätter han.

Mares har fortsatt släppa musik och tagit plats i en vardag med jobb och andra måsten. De som saknas är basisten Fredrik Nilsson som jobbar och trummisen Olof Wärend Rylander som gör en själslig resa i Asien. De tre övriga börjar diskutera skillnaden mellan då och nu.

– I gymnasiet var det lätt att få tid till att repa. Det har blivit svårare nu när vi alla gör olika saker, säger bandets sångare Fredrik Danfors.

– Men bandet har även varit en social grej efter gymnasiet, när vänner har flytt Uppsala har bandet varit en fast punkt för oss, säger Albin.

Samtidigt som vänner försvinner är Mares noga med att påpeka hur mycket deras vänner betyder.

– De hjälpte till att sprida musiken i början. De kommer alltid när vi spelar – om det är lite folk är det ändå typ 30 polare där, förklarar ­Michael Dahnberg, pianist som tillsammans med Fredrik Nilsson skriver texterna.

Bandet har många inspirationskällor. Här samsas en beundran över Kristian ­Antilla och Annika Norlins mästerliga lek med det svenska språket och en fascination över en väl sammanhållen och utmanande produktion som Veronica Maggio och Zara Larsson. Referenserna till popmusik löser av varandra under vårt samtal.

– Det finns många gemensamma nämnare, det mesta från det svenska popundret. Vi vill få ihop en tight produktion med bra texter. Mycket handlar om att bara våga testa, säger Michael.

– Nu kan vi tekniskt sett göra det vi vill utan att känna oss begränsade. Samtidigt har vi blivit mer samspelta, säger Albin.

Självreflekterande berättar de att de spelat instrument sedan de var sex år gamla.

– Musiken har alltid funnits men det har ju inte varit givet att hålla på med musik. Det känns fortfarande konstigt att kalla sig musiker men det är ju det vi är nu, skrattar Fredrik.

Hur började ni?

– Det var jag och Michael som försökte göra elektronisk dansmusik men vi kom på att vi inte gillade att göra den typen av musik, säger Fredrik.

I en scen inramad av ett ungdomsromantiskt skimmer möttes de två vännerna på Tiundaskolans tak med en gitarr och målet att skriva egen musik. Därefter samlades vännerna som i dag utgör bandet. Flera texter ekar från den tiden. Mycket av det som skrevs har letat sig in i deras senare produktion som ska resultera i fler singelsläpp och ett eventuellt debut­album.

En intensiv period av repande väntar. ”Nattens sista dans” är ett steg framåt. De tidigare låtarna var fyllda av sorglösa nätter den nya singeln visar en mognad och att samma nätter även kan övergå till en gryning där en vuxenvärld väntar. Bandet är exalterade inför den period som ska ta dem till nya höjder på pop-himmelen.

– Vi har en replokal, det är vår och vi ska släppa en ny singel, säger Fredrik.

– Nu ska vi bli asbra, avslutar Michael.