”Konsten ska överraska”

Under debatten om ”Den tionde skorstenen” föddes idén att visa fler sidor av Jan Svenungssons konstnärskap för Uppsalaborna. Nu är han dubbelt aktuell med utställningar på Konstmuseet och Bror Hjorths Hus.

Det var under tonårstiden i Uppsala allting började. 1976 kom dadaisten och surrealisten Man Rays självbiografi ut i svensk översättning och Jan Svenungsson, då 15 år gammal, blev tagen av frihetskänslan i den.

– Jag tänkte: så måste jag också leva! Det var ju helt naivt, men på den vägen är det, säger han.

Sedan sköljde punkvågen över Uppsala. Jan Svenungsson var med i gruppen Lepra, som spelade punk inspirerad av surrealism. Något år senare träffade han sångerskan Caiza Almén på Musikforum och bildade bandet Svart. Ett, enligt egen uppgift, mer intellektuellt pretentiöst band, som byggde upp mörka stämningar.

– Men jag minns också konserter där jag hade ganska brokiga kläder i protest mot den egna linjen, säger Jan Svenungsson.

Som 22-åring lämnade han Uppsala. Först gjorde han vapenfri tjänst i Stockholm och sedan kom han in på Konsthögskolan och blev kvar i staden. 1997 bar det av till Berlin, där han fortfarande bor.

– Jag har bott i samma lägenhet i 20 år, längre än någon annanstans. Jag känner mig inte tysk, men jag känner mig hemma i Berlin. Att få behålla sin identitet som svensk trots att man bor i ett annat land är en privilegierad position, när man tänker på alla flyktingar som kämpar för att hitta en plats där de får vara sig själva, säger han.

I utställningen som invigs i dag på Uppsala konst­museum finns verk från hans närmare 35 år som verksam konstnär. Idén uppstod när debatten om ”Den tionde skorstenen” i Tegnérparken rasade 2015.

– En del kunde få för sig då att skorstenarna var det enda jag står för och det är det inte. De är viktiga, men de hänger ihop med en massa annat, och utställningen visar det större sammanhanget, säger Jan Svenungsson, som känner sig nöjd med hur ”Den tionde skorstenen” blev.

Han tycker själv att det är problematiskt att debattera konst som inte existerar ännu.

– Konst ska gärna komma lite som en överraskning. Offentlig konst måste man ju debattera i förväg, för sen är det försent. Samtidigt jag kan tycka att även halvmisslyckade offentliga konstverk kan berika det offentliga rummet. Det är något helt icke-kommersiellt, en gåva från det allmänna till det allmänna, och det finns något väldigt fint i det, säger han.

Parallellt med den retrospektiva utställningen på Uppsala konstmuseum visar Bror Hjorths Hus målningar ur den pågående serien ”Paintings”. Utställningen har fått titeln ”Är här nu”, medan den på Konstmuseet heter ”Det eviga nuet”.

– Dagsläget är väldigt tillspetsat. Vi befinner oss nu i ett läge där saker kan gå bra eller inte så bra i Sverige och världen, beroende på vad vi gör. När allt fler politiker använder osanning som verktyg är det viktigt att diskutera sanningsbegreppet. En konstutställning är också något fysiskt i ett rum, och på det sättet ett viktigt alternativ till flödet i sociala medier. Konstverken kan i bästa fall fungera som punkter som får en att tänka tydligt, säger han.

”Det eviga nuet” är också ett citat ur en text av målaren Giorgio de Chirico. Texten gjorde Jan Svenungsson intresserad av de Chiricos målningar, som bland annat innehåller skorstenar. Det inspirerade Svenungsson att börja fotografera skorstenar, vilket i sin tur ledde fram till idén att bygga skorstenar, som han sedan har fotograferat och så vidare ...

– Ett återkommande tema har varit att jag har gjort bild av bild av bild av bild. Jag svävar mellan bild, text och föremål och ser egentligen ingen skillnad. All konst ger en ny blick på verkligheten, att hålla sig till en viss form blir en ganska artificiell avgränsning, säger han.

Skorstenarna och målningarna Test 1–144 är exempel på hur han arbetar i serier som sträcker sig över flera decennier.

– Jag hoppas hela tiden på att upptäcka något nytt och komma in på ett nytt spår. När jag väl gör det vill jag se hela vägen vart det spåret leder, tills det tar stopp. Det har kanske inträffat med Test-målningarna nu. Men med skorstenarna har det inte inträffat ännu.

 
 

Läsarkommentarer:

”Konsten ska överraska”