Han skapar musikaliska möten

Efter ett helt decennium och runt 2 500 konserter försvinner nu Uppsalas unika scen för musik från världens alla hörn. Men när Celal Alparslan stänger Bistro Hijazz efter midsommar öppnar han samtidigt dörren för nya möjligheter.

Bakom ryggen på krögaren och musikproducenten Celal Alparslan skramlar någon med delarna till ett trumset som ska ner i en låda. Kanske en föraning av vad som komma skall … men i övrigt ser Bistro Hijazz ännu ut som vanligt. Verksamheten flyttar förstås inte utan en sista konsert – ett svängigt finalparty kvällen innan midsommar­afton.

– Det är med blandade känslor som jag stänger Hijazz. Det är många stamgäster som beklagar och det gör mig lite nedstämd. Samtidigt var min tanke alltid att hålla på i tio år, nu har vi gjort allt och konceptet kan inte utvecklas mer, säger Celal Alparslan.

Tanken på att dra igång en mötesplats där mat och kultur kunde kombineras uppstod redan på den tiden då han drev Fisk- och skaldjursbrasseriet i Saluhallen. För att behålla gästerna efter att de ätit färdigt började han bjuda in musiker.

– Men i Saluhallen fanns ju fler verksamheter så jag började leta efter en lokal där vi inte blev störda eller störde andra. Här i gamla stationshuset kunde vi bygga en musikkrog från grunden för en publik som gillar maten, mötena och musiken.

Sedan april 2006 har alltså Hijazz funnits i ena änden av stationshuset. Lokalen är isolerad så att det är behagligt att både prata och lyssna på musik samtidigt. På väggarna och bakom scenen hänger färgrika målningar. Det märks att det ligger både hjärna och hjärta bakom utformningen.

– Många band tycker att det är sorgligt att vi lägger ner. Att ha liveframträdanden fem, sex kvällar i veckan och många oetablerade band är unikt i Sverige. Dessutom har vi erbjudit banden ljudfiler från deras spelningar, som de till exempel kan använda för att göra en live-cd. Just att hjälpa kulturutövare att utvecklas och skapa en ännu större plattform för möten är det Celal Alparslan nu vill bygga vidare på. Drömmen är ett kulturhus med såväl scener som replokaler och studior.

Redan under folkmusikfestivalerna i barn- och ungdomens Istanbul märkte han hur viktigt det är att lära känna sin egen kultur och att skapa levande mötesplatser där alla åldrar kan byta åsikter och lära känna varandra.

– Men svenskarna är lite tråkiga på så sätt att de bara kommer ut till helgen. Folk här borde komma ut och njuta lite mer av livet, säger han.

Själv gillar han inte att sitta hemma framför tv:n, och att bara göra en sak i taget har aldrig varit hans grej. Som ung arbetade han heltid på dagarna och läste in gymnasiet på kvällarna. Senare tyckte han att Istanbul kändes för litet och ville ut i världen. Samtidigt hårdnade det politiska läget i Turkiet och i september 1980 kom Celal Alparslan till Malmö.

– Det var en söndag och jag trodde att det var utegångsförbud. Det var helt dött. Till och med under utegångsförbudstiden i Turkiet syntes mer folk ute – på hustaken och balkongerna. Sedan vande jag mig och började jobba på restaurang för att ha kul.

Men efter 25 år som egenföretagare i krogbranschen är det alltså dags att trappa ner på tempot. Några av Bistro Hijazz större evenemang som Påskproggen och Folkmusikfestivalen kommer dock att leva vidare i samarbete med exempelvis Reginateatern. För musiken och dess samlande kraft är inget Celal Alparslan tänker släppa taget om:

– Musiken har inga gränser, det går alltid att göra något tillsammans även om man inte talar samma språk. Nu med den stora invandringen i Europa måste vi fånga upp våra olikheter och utvecklas tillsammans – vi får inte bli trångsynta.