Logga in
Logga ut

”Vad jag har sett blir det en käftsmäll”

Snart är Allt ljus på Uppsala tillbaka. I år ligger den konstnärliga ribban högre samtidigt som hela Uppsala ska involveras i projektet. Vi låter Elin Winberg, projektledare, och Patric Kiraly, konstnärlig ledare, berätta om årets ljusfestival.

Hur går förberedelserna?

Elin Winberg: Just nu är det väldigt mycket som pågår. I dag ska vi gå och titta på ett antal träd för att se om de är för sjuka för att kunna användas för belysning. Varje dag dyker det upp nya frågor och lösningar.

Patric Kiraly: Mejl- och sms-korgen fylls hela tiden av bilder från konstnärer som antingen sitter framför datorer eller i sina verkstäder och svetsar och skapar verken.

Hur har ni valt platser för ljusverken?

Patric: Jag har gått runt och tittat på stan i månader och verkligen fått tillfälle att sjunka ned i platser. Sedan har konstnärerna fått förslag på platser att jobba med. Deras tankar och visioner ska få oss att se staden med nya ögon.

Tidigare har ljusfirmor skapat installationerna, varför har ni anlitat konstnärer i år?

Elin: I år vill vi ha en större konstnärlig höjd, dels för att uppmärksamma Allt ljus på Uppsala ännu mer och dels med anledning av Bergmanåret. Vi är stolta över Uppsala och tror att festivalen hade ännu mer att erbjuda.

Patric: Viktigt för oss är att festivalen får en bred, lokal förankring. Att det inte ska handla om konstnärer som flyger in för några dagar och sedan åker sin väg utan att konstnärerna skapar konst som anknyter till Uppsala.

Har ni större budget i år, alltså?

Elin: Ja, tidigare har ju Tusen vintrar, Uppsala vinterfestival, och Allt ljus på Uppsala arrangerats varannan vinter. Från och med i år arrangeras Allt ljus på Uppsala varje år och Tusen vintrar läggs på is... Så i år har vi haft lite extra medel.

Vilket konstverk får man inte missa?

Patric: Anna Boberg, känd som Bopa, är en visuell konstnär som tidigare har jobbat med helt andra uttryck, bland annat Beyoncés klädlinje. Vi ville göra något bra på fasaden till Upplandsmuseet och jag letade som en tok tills jag blev tipsad om henne. Hon har helt gått in i platsen och grävt i Ingmar Bergmans filmskatt. Verket blir hennes tolkning av Ingmar Bergmans konstnärskap, ur barnperspektivet, med videomapping och musik. Utifrån vad jag har sett hittills blir det otroligt bra, en käftsmäll.

”Barnet Bergman” är tema för hela festivalen, var det självklart?

Elin: Temat föll sig naturligt eftersom det är Bergmanåret. För festivalen som helhet är det roligt med ett tydligt tema. Förutom ljusverken har vi kringaktiviteter som anordnas under hela perioden. Föreläsningar och annat på temat, då är det tacksamt att ha temat Barnet Bergman utöver själva ljustemat.

Patric: Vi har valt att gå in i barnet Ingmar Bergman, som upplevde filmen för första gången. Därför jobbar vi med ledord som nyfikenhet, innovation och fantasier.

Varför tror ni att Allt ljus på Uppsala har blivit så uppskattat?

Patric: Det är ett jättefint projekt som jag själv besökt sedan starten för tio år sedan. Tilltalet är inbjudande och inkluderande. Och om man ska vara krass så är det ett jäkla mörker i november. Saker som kittlar glädjen i november blir väldigt uppskattat.

Elin: Lättillgängligheten. Det är utomhus, folk går förbi det på väg till och från jobbet. Och gemenskapen, det är roligt när man går omkring på stan och tittar på konstverken och står bredvid andra som också pekar och tycker.

Patric: Och så har vi en jättefin stad som alla känner stolthet och värme inför.