Logga in
Logga ut

Skarholmen – Upplands finaste pärla

Kärlek börjar ofta med bråk. Att Uppsala har två stora segelklubbar – Ekolns Segelklubb (ESK) och Upsala Segel Sällskap (USS) – härstammar i en splittring år 1913. En konflikt hade blossat upp i bland stans seglare i USS, som grundats 1907.

Ingen minns längre vad som skapade osämjan, kanske blev det tjafs vid någon tävling – men den ledde till att en utbrytarfalang startade ESK.

Men det där var länge sedan. USS och ESK kom snart att trivas i varandras sällskap på Skarholmen, där de fick sällskap av Uppsalas tredje stora båtklubb – Upsala Motorbåtsällskap (UMS) som grundades 1916.

Inte heller den klassiska sjölivskonflikten mellan seglare och motorbåtsfolk påverkar sämjan på Skarholmen.

– En gång i tiden kunde seglarna tycka att våra motorbåtar störde. Om man någon gång får några sura blicka så bjuder man på lite kaffe så är det bra, säger Hanna Pettersson och skrattar.

Hon är medlem i UMS och även ordförande i Uppsalas Sjösportsföreningars Samarbetskommitté (USFS), föreningen som samlar alla Uppsalas båtklubbar.

Vi sitter i USS:s klubblokal, precis vid vattnet.

– Det är en enorm känsla att bara sitta här en solig dag och se på tävlingarna, säger hon och gör en svepande gest ut mot vågorna.

De tre klubbarna arrangerar en oändlig ström av aktiviteter. Som båtskolor för barn och ungdomar. Kvällssegling och seniorträffar. Alla former av båtsport. Eskaderseglingar, utflykter och festkvällar. Isjaktsegling på vintern.

– Här finns något för alla och allt bygger på ideellt arbete, säger Olle Jarstad, ordförande för USS.

År 2009 lanserade Uppsala kommun sina planer på att bygga en stor, lyxig marina av kontinentalt snitt, att drivas på entreprenad vid Skarholmen.

Med insändare och protestlistor tog klubbarna gemensamt strid mot projektet som kom att läggas ned.

– Vi vill inte ha det som båtklubbar i till exempel Italien. Där en person äger hela klubben och tar betalt därefter. För oss är det viktigt att behålla föreningsstatusen med ideella verksamheter, säger Hanna Pettersson.

Nu känner klubbarna oro inför ett annat kommunalt förslag. De styrande vill gärna ta tillbaka den åtråvärda strandmark som båtklubbarna arrenderar för sina varv, i Flottsund och Kungsängen.

– Det skulle rasera Uppsalas sjöliv och tvinga många seglare att flytta ut sina båtar till skärgården, säger Olle Jarstad, ordförande för USS.

– Flottsundsvarvet ligger dessutom inom strandskyddet, på ett låglänt område där man inte bör bygga, säger Per Nilson, vice ordförande för USS.

Den mark som kommunen erbjudit i ersättning är mer otillgänglig från vattnet och för liten för att flera kranar ska kunna lyfta båtar parallellt.

– Med totalt 800 båtar som ska tas upp och läggas i skulle det innebära köbildning. Samma helg som de sista får sjösätta sina båtar kommer andra vara tvungna att börja plocka upp, säger Tommy Gustavsson, informatör för USS.

– Men vi har en bra dialog med kommunen och ska nog kunna komma fram till en bra lösning, säger Olle Jarstad och berättar att USFS jobbat fram alternativa förslag som bygger på att klubbarna öppnar upp varvsområdena för fler användningsområden, särskilt under sommarhalvåret när båtarna är i vattnet och varven står tomma.

Ambitionen är att även Skarholmen ska attrahera fler Uppsalabor, inte enbart båtägarna.

Om besökare sedan blir sugna på båtlivet så tas de emot med öppna armar.

En vanlig fördom som klubbarna vill bekämpa är att de skulle bestå av Uppsalapampar som ägnar sig åt en dyr hobby.

– Folk som inte är båtfolk kan tro det men när de kommer hit ser de att Skarholmen inte är vräkigt med en massa yachter, säger Hanna Pettersson.

– Jag möter ofta en skev bild av att det här måste kosta mycket pengar men här finns människor från alla samhällsklasser. Att köpa en båt som man kan bo i på semestern kostar inte mer än en utlandsresa för en barnfamilj. Och att sätta en ungdom i seglarskola kostar 100 kronor om året, då får man även låna båtar, säger Olle Jarstad.

Inte heller är det någon lång kötid för en båtplats. Alla nya medlemmar ryms, även om det kan dröja något år för att få en ordinarie båtplats för vissa storlekar.

I korthet då, vad är det som är så bra med Skarholmen?

– Skarholmen är världens bästa plats. Dels tack vare naturen, dels för det sociala, säger Olle Jarstad.

– Det är något speciellt med en samling anrika klubbar som har en så nära gemenskap, säger Hanna Pettersson.

– Båtklubbarna har byggt Skarholmen och det ligger ett enormt arbete bakom, säger Tommy Gustavsson.

– Läget är fantastiskt. Så fort man kommer utanför bryggan är man ute på djupt vatten och kan börja segla för det blåser nästan jämnt och på en dag så är man ute i skärgården. Skarholmen är Upplands pärla, säger Per Nilson.