Oseriösa firmor gör flytten onödigt dyr

Just nu är det många som flyttar. Det märks hos Konsument Uppsala som får in en hel del klagomål. Bland annat på en ny typ av lurendrejeri.

– Man kan få betala uppåt 600 kronor för en adressändring, trots att det är en tjänst som är gratis hos Skatteverket, säger Kristina Westling, konsumentvägledare.

Kristina Westling påpekar att det inte är fel att erbjuda en tjänst som kan fås gratis.

– Problemet med de erbjudanden som nu anmälts till oss, cirka tio det senaste året, är att kostnaden för deras tjänster inte framgår särskilt bra. Villkoren är väldigt otydliga, säger Kristina Westling.

Kan bli dyrt

Det som många upplever som ett kostnadsfritt erbjudande kan i själva verket gå på allt från 300 kronor till 600 kronor.

– Fenomenet förekommer i hela landet och drabbar både äldre och ungdomar. Många flyttar ju inte så ofta och har inte riktigt koll på vad som gäller.

Det kommer också in en hel del klagomål på flyttfirmor.

– Främsta orsaken är att det överenskomna priset inte hålls, att slutnotan blir betydligt högre än vad som sagts, säger Kristina Westling.

Bilen var för liten

Hon refererar ett fall som inträffade nyligen:

– En kvinna hade fått ett fast pris på en flytt, 9 700 kronor. Hon hade informerat flyttfirman om hur stor lägenhet det gällde och vilka stora möbler hon hade. Men när flyttbilen kom var den för liten. Firman ville då ha 17 000 kronor för flytten, eftersom de fick åka flera vändor. Kvinnan tvingades acceptera detta, hon måste flytta just den dagen.

Anmälan till ARN

Kvinnan klagade efteråt hos firman men möttes av kalla handen.

– Det vi då kunde göra var att uppmana henne att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. De kan bara rekommendera företag att följa deras anvisningar, men i 78 procent av fallen gör de faktiskt det. De vill inte riskera att hamna på tidningen Råd & Röns ”svarta lista”, säger Kristina Westling.

Tvist om städning

Det förekommer även klagomål på städfirmor som anlitats för exempelvis flyttstädning.

– Även här handlar det oftast om priset som drar iväg. Ibland tycker företagen att det är betydligt smutsigare hos en kund än vad som är normalt och vill ha mer pengar. Ibland anser konsumenten att firman städat för dåligt och att de trots klagomål vägrat att komma tillbaka.

Vad gör man i sådant läge?

– Vårt råd är att man håller inne med en del av betalningen, informerar företaget att man inte betalar den återstående delen förrän tjänsten är korrekt utförd. Alternativt betalar man under protest. Då meddelar man företaget, helst skriftligt, att man inte är nöjd med tjänsten. Skrivelsen blir sedan ett bevis om ärendet drivs vidare.