Historiskt beslut om fyrspår och spårväg

Uppsala får fyrspår, en tågstation i Bergs­brunna och statlig hjälp att finansiera minst en spårvägslinje. Som ­motprestation bygger Uppsala kommun tusentals nya bostäder i Bergsbrunna, Sävja, Gottsunda och Ultuna.

– En historisk satsning, säger kommunalrådet Marlene Burwick (S).

Uppsalapaketet kallas upp­görelsen mellan staten, Uppsala kommun och Region Uppsala. Ett paket med miljardinvesteringar där tyngsta delen handlar om att det år 2033 ska finnas fyra järnvägsspår mellan Uppsala och länsgränsen till Stockholm.

Flaskhals försvinner

– Vår region är en av de mest dynamiska i landet, men vi har en uppenbar flaskhals, spårtrafiken. Äntligen har vi en lösning för att få bort den, säger regionrådet Börje Wennberg (S).

– Det här är helt fantastiskt! En historisk satsning för vår kommun och för hela länet, säger kommunalrådet Marlene Burwick (S).

Ny station och spårväg

En ny tågstation i Bergsbrunna ingår i paketet. I dag stannar inga tåg här, men från år 2029 ska det göra det. Till och från stationen ska man kunna ta sig via en spårväg, Ultunalänken, från Ultuna och Gottsunda.

Staten står för hälften av kostnaden för Ultunalänken, som totalt beräknas kosta 1,8 miljarder kronor.

– Avtalet säkerställer möjligheten att satsa på spårväg i Uppsala, vilket vi är jätteglada över. Det här är en seger för Miljöpartiet, säger kommunalrådet Maria Gardfjell (MP).

Ultunalänken ska gå över en ny bro över Fyrisån, avsedd för enbart kollektivtrafik.

Ytterligare en spårvägslinje, Kunskapsspåret, planeras. Den ska knytas ihop med Ultunalänken och gå från Gottsunda och Ultuna in till Resecentrum. Hur det blir med den statliga finansieringen här är inte klart än. Kostnaden för Kunskapsspåret beräknas till 2,2 miljarder kronor.

Hållbara bostäder

Uppsala kommun åtar sig enligt avtalet att bygga 33 000 nya bostäder i Bergsbrunna, Sävja, Gottsunda och Ultuna.

– Vi bygger nästan en ny stad. Minst 30 procent av de nya bostäderna ska vara hyres­rätter, många med investeringsstöd så att hyrorna kan hållas nere, säger kommunalrådet Ilona Szatmari Waldau (V).

Moderaterna gör också tummen upp för Uppsala­paketet:

– Vi tycker också att det här är fantastiskt. Roligt att staten fått upp ögonen för hur viktig satsningen på fyrspår är för Uppsalas framtid, säger kommunalrådet Fredrik Ahlstedt (M).

Vägbro

Att det blir en spårvägsbro ser han inte som något större problem:

– Eftersom det kommer att bo så mycket folk i södra staden tänker vi från Moderaternas sida att det även måste bli en vägbro i Ultuna.

Övriga allianspartier har dock en hel del invändningar mot Uppsalapaketet. Se artikeln här nedan.

Klubbas under våren

Avtalsförslaget blir nu föremål för politisk behandling inom kommunen och regionen. Det ska klubbas av ­kommunfullmäktige 29 januari och av regionfullmäktige 14 februari. I april tar regeringen det formella beslutet om Uppsalapaketet.

 
 

Läsarkommentarer:

Historiskt beslut om fyrspår och spårväg