Logga in
Logga ut

Familj nekades lägenhet efter en sent betald hyra

Johannes Holmbergs familj bor trångt i en tvåa i Eriksberg. Efter över 17 års köande blev de äntligen erbjudna en större lägenhet. Men Uppsalahem ändrade sig plötsligt och nekade familjen eftersom en hyra betalats efter förfallodatum.

Efter att sonen Algot, 16 månader, föddes har lägenheten på Granitvägen blivit för liten. Johannes Holmberg har stått i Uppsala bostadsförmedlings kö i omkring 17 år och är på jakt efter ett större boende. När det kommunala bolaget i förra månaden erbjöd honom och sambon Marja Eriksson en större lägenhet på Marmorvägen kändes allting perfekt. Det var drömbostaden som de letat efter länge.

– Vi gillar verkligen Eriksberg och hade anmält intresse för att flytta in i den lägenheten. Vi blev jätteglada och lättade när Uppsalahem erbjöd oss bostaden. Den passade oss verkligen jättebra, säger Johannes Holmberg.

Blev bortplockade

Men glädjen förbyttes snabbt i besvikelse och förundran. Uppsalahem ändrade nämligen sig och meddelade att familjen inte fick flytta in. Anledningen är att Johannes Holmberg har betalat en hyra för sent i maj. Då var han föräldraledig och på resande fot. Hyran betalade han direkt när han hade kommit hem ungefär två veckor efter förfallodatum.

– Jag ångrar nu att jag inte skaffat autogiro på en gång utan godkände räkningarna med e-faktura. Men jag kunde inte tro att det var sant att en enda sen betalning skulle göra att vi blev bortplockade som hyresgäster till lägenheten.

Johannes Holmberg hörde av sig till Uppsalahems handläggare som hänvisade till fastighetschefen Björn Eriksson. Han åberopade i sin tur nya hyresregler från i mars.

Väldigt god ekonomi

Regler som säger att hyresgäster inte blir godkända om de har betalat en enda hyra sent det senaste året.

– Det är helt overkligt. Ska min familj behöva lida för att jag slarvade en gång? Det måste gå att reda ut tänkte jag om Uppsalahem ser helhetsbilden. Jag har väldigt god ekonomi och vi kommer inte ha några problem att betala hyran för den nya större lägenheten.

”Det är fånigt”

Men Uppsalahem vägrade ge sig. Regler är regler och inget undantag medgavs. Johan Pelling, regionchef för Hyresgästföreningen Aros-Gävle, blir förvånad när han hör hur Uppsalahem tillämpar reglerna.

– Det är fånigt. Här handlar det om uppenbart slarv vid ett enstaka tillfälle och det ska man inte bli straffad för på det här viset. Påminnelseavgiften och hyran är ju betald och han har ingen skuld till bolaget. Givetvis är det bra att Uppsalahem säkerställer sina intäkter, men det här är överdrivet, säger han.

– Tyvärr är det väldigt lite en hyresgäst kan göra innan ett kontrakt är påskrivet. Ett bostadsbolag kan stänga ute hyresgäster med sådana här regler, men samtidigt kan man tycka att ett allmännyttigt bolag som Uppsalahem inte borde agera på det här viset.

Uppsalahems kommunikationschef Linda Ryttlefors lutar sig i sin tur mot styrelsens nya hyresregler från i mars.

– I vår uthyrningspolicy tittar vi bakåt hur hyresgästen har skött sig. Om man inte har betalt alla hyror i tid det senaste året blir man inte godkänd som hyresgäst för en ny lägenhet. Vi lägger väldigt stor vikt vid hyresbetalningen och det går inte att till exempel den som är bäst på att snacka kan komma undan kravet.

Men att vara sen med en enda hyresbetalning, ska det få sådana här följder?

– Ja, i det här fallet har hyresgästen redan en lägenhet och blir inte utan en bostad direkt. Men reglerna måste vara lika för alla och nu har vi den här tillämpningen. Vi kan inte godtyckligt bedöma varje fall olika efter de rådande omständigheterna.

Borde inte ett allmännyttigt bolag som Uppsalahem var mer förstående än så?

– Vi är mer förstående än andra privata bolag, till exempel har vi inget inkomstkrav alls när man tecknar nytt kontrakt. Men när man väl har blivit hyresgäst hos oss så är det jätteviktigt att man betalar hyran i tid. Det backar vi inte på, säger Linda Ryttlefors.